تعاريف و قوانين |
تعاریف
مالکیت فکری (Property Intellectual)
نتایج عینی حاصل از خلاقیتهای فکری انسان را مالکیت فکری می نماند. مالکیت های فکری در دو دسته کلی مالکیت صنعتی و حق نشر قرار می گیرند.
تقسیم بندی مالکیت فکری
1- مالکیت صنعتی (Industrial Property)
- اختراع (Invention): اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورد های خاص را ارائه می کند و مشکلی را دریک حرفه ، فن ، فناوری ، صنعت و مانند آنها حل مینماید.
- علامت تجاری (Trademark): نشانه یا شاخصی است که معرف کالاها یا خدمات معینی است که توسط شخص یا شرکت خاصی ارایه میشود.
- نشان جغرافیایی (Geographical Indication): نشانهای است برای کالاهایی که مبدا جغرافیایی ویژه و مشخصی دارند و دارای کیفیت یا اعتباری میباشند که ناشی از خاستگاه اصلی و اولیه آنهاست.
- طراحی صنعتی (Industrial Design): طراحی صنعتی جنبه تزئینی یا زیبایی شناسی کالا را نشان می دهد. طراحی صنعتی میتواند شامل خصوصیات سه بعدی مثل شکل کالا یا خصوصیات دو بعدی مانند الگوها، خطوط و رنگ باشد.
- نقشههای مدارهای مجتمع (Topography of Integrated Circuits): توپوگرافی مدارهای یکپارچه همان مدارهای کاملا الکترونیک است.
- رازهای تجاری (Trade secret): اسرار تجاری شامل هر فرمول، الگو، مهارت عینی، ایده، فرایند یا اطلاعات منسجمی است که برای صاحب آن در بازار مزیت رقابتی فراهم می کند و به صورت محرمانه حفظ می شود.
2- حق نشر و حقوق مرتبط با آن (Copyright and Related Rights)
آثار مکتوب، نرمافزارهای رایانهای، موسیقی، شعر، فیلم و مجسمهسازی و دیگر مقوله های هنری می توانند در قالب حق نشر و حقوق مرتبط با آن محافظت شوند.
قوانین و آیین نامه های داخلی ایران
قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری
آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری
قوانین بین المللی/خارجی
معاهدههای مربوط به حفاظت جهانی از مالکیت صنعتی |
تعداد بازدید: | 9829 | تاریخ به روز رسانی: | 1396/12/12 |