• رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:
  • مهم‌ترین مزیت سامانه "نان "نهادینه شدن پژوهش کاربردی در کشور است

  • ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: نهادینه شدن پژوهش کاربردی، تربیت دانش‌آموختگان ماهر و آشنا به حوزه کاربرد و تکمیل زنجیره ایده تا محصول از مزایای راه‌اندازی سامانه "نان" در وزارت علوم است.

دکتر جعفر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار وزارت علوم با بیان اینکه برنامه وزیر علوم برای حضور جدی دانشگاهیان در حل مشکلات جامعه، راه‌اندازی سامانه نان است؛ گفت: راه‌اندازی این سامانه به نهادینه شدن پژوهش کاربردی و فرهنگ‌سازی در این موضوع کمک شایانی می‌کند، چرا که امروز در بسیاری از دانشگاه‌ها، حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در بخش صنعت و کشاورزی با انتظارات فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل سامانه ایده‌ها و نیازها "نان" ایده بسیار ارزشمندیست و می‌تواند در فعال شدن ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور برای رفع نیازهای جامعه کمک کند، گفت: سامانه نان حلقه مفقوده تبدیل "دانش به محصول" را پر می‌کند. چرا که در این سامانه جایگاه دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای تبدیل شدن ایده‌های فناورانه به محصولات قابل ارائه به بازار و همچنین تبدیل ایده‌ها به راهکارهایی برای حل مشکلات جامعه دیده شده است.

قیصری با اینکه هم اکنون نیز پارک‌های علم و فناوری در راستای تبدیل ایده‌های دانش و فناورانه به محصول تلاش می‌کنند، گفت: با مکانیزم‌ها و راهکارهایی که در سامانه نان پیش‌بینی شده است، فرایندهای تجاری‌سازی محصولات به بهترین نحو انجام خواهد شد و مسیر تبدیل ایده به محصول و ارائه آن در بازار داخلی یا صادرات با کمترین ریسک پیش خواهد رفت.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه ایجاد سامانه‌هایی نظیر سامانه نان، علاوه بر اینکه فرصت حضور دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و دانشجویان را در مراکز صنعتی، خدماتی و کشاورزی فراهم می‌کند گفت: این امکان علاوه بر اینکه به تولید یک دانش یا محصول منجر خواهد شد، پرورش دانش‌آموختگانی ماهر و آشنا به حوزه کار را نیر در بر خواهد داشت که این ویژگی دوم اثری مهمتر از تولید محصول دارد. چرا که مشکل اصلی کشور کمبود اشتغال است و پرورش دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی آشنا به بازار کار، به رفع مشکل اشتغال کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: در بحث ضوابط و تشویق‌نامه‌ها و قوانین هدایت دانشجویان و اعضای هیئت علمی به بازار کار هم‌اکنون نیز پتانسیل‌های خوبی مانند آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی وجود دارد و با همین آیین‌نامه هم می‌شود زمینه حضور بیشتر اعضای هیئت علمی در صنعت و کشاورزی را فراهم کرد. در زمینه هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلی و رساله‌های دکترا نیز وزارت علوم می‌تواند مشوق‌هایی را که برای دانشجویان، اساتید راهنما و شرکت‌هایی که نیازهای خود را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند، در نظر بگیرد.

رئیس این مرکز علم و فناوری در پایان اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه نان یک اثر بخشی مهم دیگر در جامعه دارد و آن گام برداشتن در مسیر فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی پژوهش کاربردی در کشور است، چرا که کشور ما به لحاظ تولیدات علمی و پژوهشی در مرحله خوبی است و در دنیا جایگاه بالایی را کسب کرده است. لیکن در زمینه انجام پژوهش کاربردی و حضور بیشتر دانشجویان و اعضای هیئت علمی در بخش صنعت کشاورزی نیاز به گام‌های بلندتری دارد و در این زمینه فرهنگ‌سازی بسیار ضروری است.

تعداد بازدید : ۹۹۷      تاریخ: 1400/10/25

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت