• در بازدید معاون وزیر نفت مطرح کرد:
  • شرکت‌های فناور شهرک، توانایی بسیار بالایی در حوزه نفت و گاز دارند

  • ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری و مدیرکل پژوهش وزارت نفت، روز سه‌شنبه سوم خرداد ضمن جلسه با رئیس این شهرک از چند شرکت فناور حوزه نفت و گاز دیدن کرد.

در این نشست، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های این شهرک و شرکت‌های فناور مستقر در حوزه نفت و گاز پرداخت و بخشی از دستاوردهای این مجموعه را در معرفی کرد.

 

استراتژی ما جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است/90شرکت فناور در حوره نفت و گاز در شهرک

دکتر جعفر قیصری با بیان اینکه جایگاه بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی شناخته شده است، اظهار کرد: صادرات محصولات دانش بنیان شرکت‌های فناور شهرک در دو سال اخیر با افزایش سه برابری به ۵۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسید که معادل سه درصد صادرات استان اصفهان و ۱۰ درصد صادرات غیر فولادی و پتروشیمی در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۲۸۴ نفر در شهرک علمی و تحقیقاتی مشغول فعالیت بودند، اضافه کرد: از ۶۱۲ واحد فناور، ۲2۰ شرکت مجوز دانش بنیان دارند که حدود ۳۰ درصد برآورد می‌شود.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه سرمایه بخش خصوصی در این شهرک ۱۱ هزار میلیارد تومان و بخش دولتی ۴۷۰ میلیارد تومان در سال گذشته بود، ابراز کرد: استراتژی ما جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

دکتر قیصری با بیان اینکه ۹۰ شرکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت می‌کنند، ابراز داشت: ۵۹ درصد این شرکت‌ها دانش بنیان هستند و ۳۰ شرکت در لیست معتبر و تایید شده وزارت نفت قرار دارند.

تلاش می‌کنیم قرارداد برد-برد با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشته باشیم

دکتر وحید رضا زیدی فرد نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی، توانایی بسیار بالایی در حوزه نفت و گاز دارند که بی تردید به فناور شدن صنعت نفت و سایر صنایع کشور برای تحقق شعار رهبر معظم انقلاب کمک می‌کنند.

 

وی با اشاره به تدوین نقشه راه دانش بنیان شدن صنعت نفت کشور، افزود: تلاش می‌کنیم مباحث دانش بنیان را به صورت عملی و عملیاتی در سطح وزارت نفت اجرا کنیم.

معاون وزیر در امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه آیین نامه دولت مبنی بر دانش بنیان شدن صنعت نفت بزودی مصوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نیز مکلف هستیم نقشه راه صنعت نفت دانش‌بنیان را با تعامل معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و نهاد‌ها و ارگان‌های وابسته عملیاتی کنیم.

زیدی فرد تصریح کرد: نیازها و چالش‌های صنعت نفت احصا شده اما در سامانه سازماندهی نشده بودند، اکنون در تلاش هستیم که با راه‌اندازی سامانه، نیازها و چالش‌های این صنعت را با شرکت‌های متقاضی همکاری به اشتراک بگذاریم.

وی به برخی نیازهای حوزه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: احیای چاه‌های کم بازده، دیجیتال کردن صنعت نفت، صرفه جویی انرژی، نو فلرینگ از جمله مواردی است که دانش بنیان‌ها می ‌توانند با ما همکاری کنند.

معاون وزیر در امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت درباره حمایت و همکاری این وزارتخانه برای ایجاد پارک علمی نفت، گاز و پتروشیمی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ابراز کرد: به محض بازگشت به تهران، نتایج بازدیدهای میدانی امروز از شهرک و ارزیابی و برآورد آن، تلاش می‌کنیم که در زمینه‌های مشترک نفت، گاز و پتروشیمی همکاری کنیم و به هر حال قرارداد برد-برد با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت شرکت‍‌های دانش بنیان در تدوین نقشه راه توسعه فناوری

مدیرکل پژوهش وزارت نفت نیز در این بازدید گفت: نقشه راه توسعه فناوری وزارت نفت تا مهر ماه سال جاری تدوین می‌شود.

 

دکتر مهدی خان بیگی اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته که وزیر نفت سند جهت‌گیری های کلان پژوهش، فناوری و تجاری سازی وزارت نفت را ابلاغ کردند براساس آن چهار شرکت دانش بنیان ما فرصت یافتند که اولویت‌های خود را اعلام کنند.

وی افزود: بر این اساس درخت فناوری مجموعه وزارت نفت تا پایان خردادماه رونمایی خواهد شد و تا مهرماه سال جاری نقشه راه توسعه فناوری وزارت نفت استخراج می‌شود.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت ابراز داشت: نقشه راه توسعه فناوری، دقیق مشخص می‌کند ‌که کدام طرح‌ها ذیل فناوری ها انجام شود.

خان بیگی با بیان اینکه نقشه راه توسعه فناوری نیازهای کنونی را پوشش داده و با آینده پژوهی نیازهای آتی را در برمی‌گیرد، افزود: در این نقشه براساس سطح آمادگی فناوری استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها (TRL) شرکت‌‌های دانش بنیان، پارک‌ها و سازندگان تجهیزات مشخص می‌شود.

در این جلسه دو شرکت دانش بنیان پیشران زمهریر و کیا، فعال در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و محصولات تولیدی خود پرداختند.

در ادامه معاون وزیر در امور مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت و هیئت همراه از آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی و تحقیقاتی، شرکت‌ سهند صنعت پارتیکان، شرکت تجهیزات فرا صنعت آرمان و شرکت پایا صنعت تیران بازدید و با مدیران این شرکت‌ها گفتگو کرد.

 

 

 

تعداد بازدید : ۱۱۲۸      تاریخ: 1401/03/04

گالری تصاویر




ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت