• خدمتی دیگر از دانش‌بنیان‌های اصفهانی به صنعت نفت کشور؛
  • افزایش 75 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت‌وگاز کارون با بومی‌سازی مبدل حرارتی واحد نمکزدایی

  • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تولید نفت شرکت نفت‌وگاز کارون با طراحی و تولید یک تجهیز دانش‌بنیان توسط شرکت دانش قطعه ثمین که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد، 75 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، از ابتدای شکل‌گیری مجموعه‌های دانشی که شرکت‌های دانش‌بنیان شهرت یافتند، خدمت به صنعت از طریق بهبود فرآیندها، بومی‌سازی، طراحی و تولید تجهیزات به روز جدید از جمله وظایف این واحدهای فناور شمره می‌شد. 


در همین راستا شرکت دانش‌بنیان «دانش قطعه ثمین» که از سال 1393 تاکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد، موفق شد با بهره‌گیری از دانش، مهارت و فناوری روز مبدل‌های حرارتی واحد نمکزدایی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به طور کامل طراحی و تولید کرده و با موفقیت به مدار تولید صنعت کشور وارد کند. 


علی محمد حق شناس، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در این خصوص اظهار کرد: این پروژه که در سال 1401 با اعتبار 28 میلیارد تومان و در مدت 14 ماه به صورت کامل طراحی، تولید و نصب شد، تولید روزانه نفت را در کارخانه منصوری (از شرکت‌های زیرمجموعه نفت و گاز کارون) 75 هزار بشکه افزایش داده و با یک چهارم هزینه نمونه خارجی به بهره‌برداری رسیده است. 


وی افزود: پیشتر و در اواسط دهه 90 شمسی، مبدل‌های حرارتی ایتالیایی در این شرکت نصب بود که پس از حدود 8 ماه فعالیت از کار افتاد و تا پیش از تولید توسط شرکت دانش قطعه ثمین، شرکتی موفق به طراحی و تولید آن در کشور نشده بود. این در حالی است که تجهیز ساخته شده توسط این شرکت عملکردی فراتر از انتظار شرکت نفت و گاز کارون داشته و با دمای بیشتر نسبت به انتظار شرکت نفت و گاز کارون (65 درجه) در مدار فعال شده است که گزینه بسیار مطلوبی محسوب می‌شود. 


مدیرعامل شرکت دانش قطعه ثمین گفت: به طور کلی مبدل‌ حرارتی تجهیزی است که به منظور افزایش دمای یک ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع مختلفی چون نفت و گاز، صنایع غذایی، فولاد، نساجی و پتروشیمی کاربرد دارد. مبدلی که برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون ساخته شده از نوع مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله نفت به نفت است که می‌تواند ضمن تحمل 30 بار فشار، با توان حرارتی 18 مگاوات دمای نفت را از 18 درجه به 72 درجه افزایش دهد. 


وی افزود: متریال مورد استفاده در این مبدل‌های حرارتی کاملاً متناسب با ویژگی‌های نفت ترش انتخاب و با طراحی تخصصی، ظرفیت حرارت دهی به 70 هزار بشکه نفت خام در روز را داراست. به علاوه این تجهیز در دو طبقه، با دو یونیت موازی و 4 مبدل حرارتی در هر یونیت طراحی شده که بهینه‌ترین نوع طراحی متناسب با شرایط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون محسوب می‌شود. در نتیجه این نوع طراحی، هزینه به کمترین و بهره‌وری به بیشینه‌ترین حالت ممکن می‌رسد. باید توجه داشت وجود 4 مبدل حرارتی به صورت سری در این تجهیز باعث می‌شود که اگر به هر دلیلی یک یونیت از مدار خارج شد، عملیات حرارتی متوقف نشده و با یونیت دیگر ادامه پیدا کند. 


طراحی بهینه متناسب با نیاز صنایع داخلی 
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: پروژه طراحی و ساخت این نوع از مبدل‌های حرارتی از فاز ابتدایی (طراحی فونداسیون و طراحی ابزارهای دقیق) تا فاز نهایی طی دو سال و به صورت صفر تا صد توسط متخصصان جوان و کارآمد ایرانی انجام شده که در نوع خود بسیار قابل توجه بوده است. 


گفتنی است این شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تولید این تجهیز موفق شده تا ریسک تولید در شرکت نفت و گاز کارون را کاهش دهد. بدون این تجهیز احتمال آسیب به تجهیزات حین تولید محصول به شدت افزایش می‌یابد.

تعداد بازدید : ۵۶۲      تاریخ: 1402/05/23

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت