• مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان تاکید کرد:
  • افزایش امنیت غذایی، آبی و محیط زیستی با مدیریت هوشمند آبیاری در کشاورزی

  • ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اهمیت امنیت غذایی، آبی، محیط زیستی و ضریب خودکفایی کشور در این حوزه گفت: استفاده از سامانه دانش‌بنیان مدیریت هوشمند آبیاری در صنعت کشاورزی می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف آب به واسطه بهینه‌سازی آبیاری، کیفیت، مقدار و در نهایت سود کشاورزی را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، امروزه صنعت کشاورزی به دلیل جایگاهی که در تأمین امنیت غذایی مردم دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل همواره تلاش می‌شود سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشورها حفظ و توسعه یابد اما از آنجا که این صنعت با محدودیت‌هایی نظیر محدودیت مصرف آب یا زمین مناسب کشت مواجه است، افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی بسیار مورد توجه واقع شده است.  


یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری در این صنعت، مدیریت مصرف آب است. در همین راستا شرکت دانش‌بنیان پایدار کشت هوش خاورمیانه که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد، به صورت تخصصی بر مدیریت هوشمند مصرف آب در مزارع کشاورزی، باغات و گلخانه‌ها تمرکز کرده و کشاورزی دقیق را ترویج می‌کند. 


پروانه عسگری نیا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پایدار کشت هوش خاورمیانه، با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه افزایش امنیت غذایی، آبی، محیط زیستی و ضریب خودکفایی کشور اظهار کرد: سامانه مدیریت هوشمند مصرف آب که به سامانه بابا حیدر شهرت دارد، یک وب اپلیکیشن برخط و تعاملی در بخش آب و کشاورزی است که بر اساس پردازش یکپارچه اطلاعات آب، خاک، گیاه و همچنین محدودیت‌های آبیاری، برنامه دقیق آبیاری شامل زمان و حجم آب مورد نیاز برای محصول را به کشاورز ارائه می‌دهد. این سامانه به طور کلی بر افزایش تولید در واحد سطح و در نهایت افزایش سودآوری کشاورزان پیشرو تمرکز دارد. 


وی افزود: استفاده از این سامانه بر اساس بررسی نتایج حاصل، افزایش 55 درصدی بهره‌وری مصرف آب، افزایش 47 درصدی تولید سیب زمینی (محصول مورد بررسی)، افزایش 2 برابری سود کشاورز و کاهش 27 درصدی بهای تمام شده تولید محصول را به دنبال داشته که بسیار قابل توجه است. بهبود کیفیت محصول نیز از دیگر دستاوردهای این سامانه است. 


عسگری نیا تصریح کرد: از آنجا که رسالت ما محرومیت‌زدایی، آگاهی بخشی و ایجاد ثروت در روستاها بدون سرمایه‌گذاری مجدد و با استفاده از زیرساخت‌های موجود در مزارع، ایجاد ارزش افزوده به سرمایه‌گذاری‌های قبلی کشاورزان و افزایش اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت است، امکان ارائه خدمات به کشاورزان از طریق شیوه‌های مختلف نظیر مشارکت در کشت وجود دارد. 


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پایدار کشت هوش خاورمیانه با اشاره به کشاورزی دقیق گفت: یکی دیگر از خدمات این شرکت، کشاورزی دقیق است که بر اساس شرایط آب و هوایی، محدودیت‌های موجود، توپوگرافی زمین و بافت خاک آن، گونه محصول مناسبت و الگوی بهینه کشت محصول را به کشاورز ارائه و اطلاعات مورد نیاز وی را نیز افزایش می‌دهد. 


عسگری نیا خطاب به ارگان‌های دولتی مرتبط خاطرنشان کرد: تقاضا داریم شرایط لازم برای پیاده‌سازی این طرح به صورت الگویی در دشت‌های کشور فراهم شود تا کشاورزان از نتیجه این طرح آگاه شوند. 


وی با اشاره به تانسیومتر هوشمند به عنوان یکی از محصولات این شرکت نیز گفت: این تجهیز انتقال داده‌های رطوبت خاک در ناحیه ریشه را به سامانه مدیریت هوشمند آب برعهده دارد و بیشتر برای ارزیابی و پایش مصرف آب در زمین‌های بزرگ و کشت‌های صنعتی کاربرد دارد اما ضرورتی برای استفاده از آن برای کشاورزان کوچک نیست. 


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پایدار کشت هوش خاورمیانه خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون موفق شده برای 35 نفر از جوانان تحصیل کرده اشتغال ایجاد کند که دستاورد قابل توجهی به شمار می‌رود. از آنجا که کل اراضی کشاورزی کشور قابلیت استفاده از محصولات یاد شده را دارند با افزایش استفاده، امکان رشد اشتغال‌زایی نیز وجود دارد. 


شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکنون به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه در جهت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است. هم اکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود 700 واحد دانش‌بنیان و فناور مستقر هستند.

تعداد بازدید : ۴۵۹      تاریخ: 1402/06/29

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت