• معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف؛
  • نقش اساسی مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان در پیشرفت کشورها و مجامع

  • ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه‌های فناور، نوآور و دانش‌بنیان نقش اساسی در پیشرفت کشورها و مجامع ایفا می‌کنند. در همین راستا باید فرهنگ نوآوری، فناوری و دانش‌بنیان را در جامعه به ویژه جامعه دانشگاهی ترویج کنیم.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، عبدالحسین کلانتری در اختتامیه اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور (روشنا) در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: ایده مرکزی این رویداد ارتباط انجمن‌های علمی دانشجویی با مراکز فناوری است. مسیر تحول جهانی کاملا مشخص است؛ مجموعه‌های فناور، نوآور و دانش‌بنیان نقش اساسی در پیشرفت کشورها و مجامع ایفا می‌کنند. وقتی افت و خیز تمدن‌ها را می‌کاویم، در می‌یابیم نوآوری و فناوری تاکنون این چنین نقش بی بدیلی نداشته‌اند.

وی افزود: در همین راستا باید فرهنگ نوآوری، فناوری و دانش‌بنیان را در جامعه به ویژه جامعه دانشگاهی ترویج کنیم؛ هرچه این اقدام در سنین کمتر افراد صورت گیرد، جامعه و افراد زودتر از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند. در مقابل هرچه دیرتر وارد این چرخه شویم، بخش عظیمی از سرمایه‌های انسانی ما به هدر خواهد رفت. این رویداد نیز گامی در جهت ورود دانشجویان به زیست بوم فناوری و نوآوری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نقش اصلی در این میان بر عهده دانشجویان است و نهادهایی چون وزارت عتف تنها بسترساز ورود دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی به این فضای فناورانه هستند. به بیان دیگر انجمن‌های علمی دانشجویی حاملان تغییر و نوآوری هستند و آنچنان که بیانیه گام دوم نیز به صراحت بیان کرده است، این مهم به دست چنین افرادی رقم خواهد خورد.

کلانتری خاطرنشان کرد: برای محقق کردن چنین اقداماتی با تکیه بر توانمندی انجمن‌های علمی می‌توانیم یک زیست بوم فرهنگی و تمدنی را رقم بزنیم تا خلاقیت‌های ذهن ایرانی به منصه ظهور برسد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت علوم انسانی در حوزه‌های فناورانه و خلاق گفت: در بسیاری از آثار خارجی، عالمان اجتماعی و فیلسوفان، به عنوان مشاوران ایده ‌پرداز نقش ایفا می‌کنند بنابراین لازم است از ظرفیت علوم انسانی و هنر نیز در حوزه فناوری استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما ظرفیت‌های بسیاری داریم که هنوز آن‌ها استفاده نکردیم. برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی به این حوزه‌ها ورود کنند. برای مثال تاکنون تعاملات ما با مجلس شورای اسلامی به اندازه کافی نبوده به همین دلیل آگاهی کافی از ظرفیت‌های دانشجویی وجود ندارد. در شرایط فعلی می‌توان با ایجاد ارتباط و تشریح ویژگی‌های موجود، هم تصویر دقیقی از ظرفیت‌های دانشجویی میان نمایندگان مجلس ایجاد کرد و هم زمینه را برای تصویب قوانین مرتبط با ظرفیت‌های بالقوه موجود در مسیر بالفعل کردن آن‌ها فراهم کرد.

کلانتری در نهایت خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از هر ایده‌ای که بتواند نوآوری، خلاقیت و فناوری را در متن جامعه به ویژه جامعه دانشجویی کشور تکثیر کند، استقبال می‌کند اما همچنان انجمن‌‌های علمی دانشجویی را به عنوان محور این تحول عظیم می‌دانیم.

تعداد بازدید : ۱۹۸      تاریخ: 1402/11/16

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت