• مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درنیکا تجهیزات طاها مطرح کرد:
  • ساخت دستگاه پیشرفته تسهیل کننده گردش خون برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی

  • ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
شرکت دانش‌بنیان درنیکا تجهیزات طاها موفق به تولید دستگاه تسهیل کننده گردش خون شده که در بخش بازتوانی قلب کاربرد دارد. این دستگاه برای بیمارانی استفاده می‌شود که به دلایل مختلف امکان استفاده از روش‌های درمانی تهاجمی مانند عمل جراحی را ندارند و بنابراین می‌توان در درمان افراد میانسال نیز بسیار کمک کننده باشد.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، از ابتدای زندگی بشر تاکنون حفظ سلامتی یکی از نیازهای اساسی وی بوده است. به مرور زمان و با توسعه دانش، تجهیزات پزشکی برای کمک به درمان بیماری‌ها، پیشگیری و رصد وضعیت بیماران تولید شد و به مروز توسعه یافت. امروز بیماری‌های قلبی به دلیل نقش غیرقابل جایگزین قلب در زندگی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تجهیزات پیشرفته‌ای برای درمان بیماری‌های این عضو حیاتی طراحی و تولید شده است.

در همین راستا شرکت دانش‌بنیان درنیکا تجهیزات طاها که از سال 1400 در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد به صورت تخصصی به طراحی و تولید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی و صنعتی ویژه می‌پردازد. یکی از این تجهیزات، تسهیل کننده گردش خون است که در بخش بازتوانی قلب کاربرد دارد.


سعید برزکار، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با اشاره به اهمیت دستگاه اظهار کرد: تسهیل کننده گردش خون (EECP) و حتی تجهیزات جنبی آن به دلیل فناوری پیشرفته تولید داخلی ندارد و به همین دلیل تجهیز ساخته شده این شرکت، ضمن دریافت تمامی تاییدیه‌های اداره کل تجهیزات پزشکی و ایزو ۱۳۴۸۵، موفق به دریافت گواهی دانش‌بنیان شده است.


وی با بیان اینکه عمده‌ترین علت ناتوانی قلب افراد، گرفتگی عروق کرونر یا ضعف عضلات قلب است، تصریح کرد: برای درمان بیماری‌های قلب، از روش‌های متفاوتی نظیر دارودرمانی و اعمال تهاجمی استفاده می‌شود. اولویت برای افراد درگیر با بیماری و ناتوانی قلبی، دارودرمانی و پیشگیری از پیشرفت بیماری است اما در صورتی که این انتخاب امکان‌پذیر نباشد، پزشک ناچارا به اعمال تهاجمی از جمله آنژیو، بالن، فنر، عمل قلب باز یا در نهایت پیوند قلب روی می‌آورد.


مدیرعامل شرکت درنیکا تجهیزات طاها ادامه داد: در این حالت گاه ممکن است فردی کاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی نباشد. برای پر کردن فضای بین دارودرمانی تا اعمال جراحی، دستگاه تسهیل کننده گردش خون ساخته شده تا برای این دسته افراد نظیر افراد مبتلا به دیابت مزمن، دارای سن بالا یا افراد که بیماری آنها ژنتیکی است، مورد استفاده قرار گیرد.


برزکار با اشاره به اینکه تنها سه کشور آمریکا، هند و چین دانش فنی تولید این دستگاه را در اختیار دارند، گفت: شرکت درنیکا تجهیزات طاها، رتبه هفتم یا هشتم در جهان و رتبه چهارم در کل کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.


وی اضافه کرد: دستگاه تسهیل کننده گردش خون، زمان دقیق سیستول و دیاستول قلب را محاسبه می‌کند و با فرا رسیدن زمان دریافت خون قلب از اعضا، به وسیله لباس مخصوصی که اندام‌های تحتانی بیمار شامل ساق، ران‌های پا و کمر او را پوشانده و درون آن بادکنک‌هایی تعبیه شده است، خون با فشار زیادی به سمت قلب باز می‌گردد و در نهایت خون بیشتری نسبت به حد طبیعی وارد قلب می‌شود.


مدیرعامل شرکت درنیکا تجهیزات طاها اظهار کرد: با اقدام مذکور، قلب مجبور به خارج کردن خون اضافه از خود می‌شود که فشار مضاعفی به عروق کرونر وارد می‌کند. در این حالت ماهیچه قلب از حد طبیعی بزرگ‌تر و سپس جمع می‌شود. با تکرار این عمل بعد از ۳۵ جلسه یک ساعته، قلب بیمار از حالت سستی بیرون می‌آید، ماهیچه آن تقویت می‌شود و در مواردی رگ‌زایی و گشاد شدن رگ‌ها اتفاق می‌افتد. در نتیجه این نوع درمان بیمار بعد از این طول درمان بهبود زندگی را به خوبی احساس می‌کند.


برزکار افزود: تشخیص زمان دقیق سیستول و دیاستول قلب از حائز اهمیت‌ترین موارد در کارکرد این دستگاه و از گلوگاه‌های فناوری به شمار می‌رود که توسط شرکت با استفاده از اقداماتی از جمله شبیه‌سازی و استفاده از مکانیسم میکروپروسسورهای بسیار قوی حل شده است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۸ نمونه از این دستگاه در کل کشور در حال فعالیت است در حالی که به صورت تخمینی، در بدبینانه‌‌ترین حالت برای مجموع شهرهای دارای جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر کشور نیازمند ۲۵۰ دستگاه هستیم.


مدیرعامل شرکت درنیکا تجهیزات طاها با اشاره به نقش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: این شهرک در حوزه‌های مختلفی نظیر آموزش، مشاوره و مسائل اقتصادی مانند اختصاص وام‌های ایده‌محوری، به رشد و فعالیت این شرکت دانش‌بنیان کمک کرده است.

شایان ذکر است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکنون به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاهدر جهت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است. هم اکنون در این شهرک حدود 700 واحد دانش‌بنیان و فناور مستقر هستند.

تعداد بازدید : ۴۹۵      تاریخ: 1402/10/18

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت