• پایان دومین روز از اولین رویداد روشنا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان؛
  • نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در توسعه فناورانه صنایع

  • ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
دومین روز از اولین رویداد هم‌اندیشی روشنا با حضور مسئولان کشوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پایان یافت. طی این روز ضمن بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک، بر چگونگی نقش‌آفرینی انجمن‌های علمی دانشجویی در توسعه فناورانه صنایع تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دومین روز از اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی (روشنا) با حضور مسئولان کشوری و نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در این شهرک برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان،  به معرفی اجمالی این شهرک و نقش آن در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور پرداخت و اظهار کرد: توسعه در دنیا از دهه 90 میلادی به این سو مبتنی بر فناوری است و پارادایم توسعه به سمت دانش و کارآفرینی پیش رفت. به دنبال این تغییر، سازمان‌های حمایتی این حوزه مثل دانشگاه‌ها توسعه پیدا کرد و پارک‌های علم و فناوری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

وی افزود: ایران نیز در زمینه ایجاد پارک‌های فناوری در دنیا جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین پارک علم و فناوری ایران در دهه 70 در اصفهان تاسیس شد و پس از آن به عنوان پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری کشور، مرکز رشد و پارک فناوری به نقش‌آفرینی در اکوسیستم فناوری و نوآوری استان و کشور پرداخت.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: دانش ابزار حکمرانی است و باعث ایجاد قدرت می‌شود. این شعار ما در شهرک است که تحقق و توسعه آن در حوزه دانش‌بنیان یعنی تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی آن، به جد دنبال می‌شود.

یزدیان خاطرنشان کرد: تولید ثروت از دانش ماموریت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در اکوسیستم فناوری و نوآوری است و اقدامات حمایتی آن در این راستا انجام می‌شود.

کمک فناورانه انجمن‌های علمی دانشجویی در افزایش بهره‌وری صنایع
در بخش دیگری از رویداد امیر حسین اسدی، مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اهمیت فناوری گفت: فناوری در ایران مظلوم است و باید مورد توجه قرار گیرد. جایگاه فناوری در صنعت است و بنابراین انجمن‌های علمی دانشجویی نیز باید به صنایع مرتبط باشند. دانشجویان برای موفقیت باید تعامل، افزایش دانش و توسعه ارتباط با صنایع، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را به خوبی یاد بگیرند.

وی افزود: این ارتباط دو سویه می‌تواند به رشد هر دو طرف و رفع نیازهای آن‌ها منجر شود. صنعت، امروز به افزایش بهره‌وری، تحول دیجیتال و نیروی انسانی متخصص نیاز دارد و دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی می‌توانند این نیازهای فناورانه را برطرف کنند.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی نباید فناوری را مقاله محور کنند بلکه باید با فعالیت به صورت تخصصی و ارتباط با صنایع آن را ترویج داد. دانشجویان می‌توانند فعالیت‌های پژوهشی خود را برای صنایعی انجام دهند که با دانشگاه همکاری می‌کنند.

اسدی ادامه داد: انجمن‌های علمی دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای در حوزه فناوری دانشگاه‌ها دارند و می‌توانند حتی کل سیستم دانشگاه را اصلاح کنند اما برای این کار جلب مشارکت حداکثری را یاد بگیرند. امروز حدود 50 هزار کارخانه در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که زیر ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: برگزاری جلسات مشترک میان انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی با کارآفرینان و صنعتگران می‌تواند باعث انتقال تجربه به دانشجویان، آموزش، یادگیری و جریان سازی در کشور شود.

پس از پایان این سخنرانی‌ها، دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور به بازدید از نمایشگاه دائمی راهیان پیشرفت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و گزیده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک پرداختند.

در بخش پایانی دومین روز این رویداد نیز همانند روز اول، جلسات مشترک صمیمی با محوریت موضوعات فناورانه برگزار و پیرامون موضوعات مرتبط مختلفی چون ورود هسته‌های فناور به پارک‌های فناوری و همچنین چگونگی نقش آفرینی این پارک‌ها در رشد علمی و تجربی دانشجویان گفت‌وگو شد.

تعداد بازدید : ۲۳۰      تاریخ: 1402/11/15

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت