به گزارش روابطعمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در نوزدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی نشست «دریچهای به آینده» با ارائه چشماندازهای نوین فناوری برگزار شد.
مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، در این نشست از راهاندازی منطقه ویژه اقتصادی سایبری در ناحیه فولادشهر اصفهان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خبر داد و گفت: در این منطقه زیرساختهای هوش مصنوعی، GPU و زنجیره فناوری توسعه خواهد یافت. پارکها نباید تنها عرضهکننده فناوری بلکه باید در بازارسازی نیز نقشآفرین باشند.
وی افزود: همچنین از تابستان امسال، دو میلیون دانشآموز در طرح «ایران دیجیتال» آموزش میبینند که ۳۰۰ هزار نفر آنها بهطور خاص در حوزه هوش مصنوعی پرورش خواهند یافت.
رئیس پارک علم و فناوری فاوا همچنین از شرکتهای بزرگ خواست به عنوان «شرکت لنگر» وارد این زیست بوم شوند و از آن نیرو جذب کنند.
در بخش دیگری از این نشست نیز مدیرعامل شرکت آینده بانک ایرانیان با تأکید بر نقش حیاتی هوش مصنوعی در آینده صنایع گفت: صنایعی که مبتنی بر هوش مصنوعی نباشند، محکوم به شکست خواهند بود.
مشایخی با اشاره به نخستین پروژه این شرکت در حوزه هوشمندسازی مصرف انرژی ساختمانها افزود: کیفیت خدمات در حوزه ساختمان با استفاده از پردازشهای هوشمند افزایش یافته و خانهها میتوانند با بهرهگیری از راهحلهای مبتنی بر کلود به شکل هوشمند با لوازم خانگی و سیستمهای ارتباطی تعامل داشته باشند.
در ادامه نشست، چند تن از فناوران به ارائه محصولات خود پرداختند که به بخشی از آنها در ادامه اشاره خواهد شد.
مهدی قیصری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، نیز از تجربه توسعه سامانهای ملی در حوزه کشاورزی هوشمند گفت و افزود: در شرایطی که منابع آبی کشور محدود است، افزایش بهرهوری تنها راهحل تأمین امنیت غذایی است و این تنها با فناوریهای نوین ممکن خواهد بود.
وی ادامه داد: این سامانه توانسته در 7 هزار هکتار از مزارع کشور تا ۴۵ درصد بهرهوری آب و تا دو برابر سود کشاورزان را افزایش دهد. فناوری ما فقط به حذف نیروی انسانی منجر نشده، بلکه با پردازش ماهوارهای و پیشبینیهای دقیق اقلیمی، تصمیمات بهینهای برای کشاورز صادر میکند و با استفاده از این دستیار هوشمند، کشاورز میتواند حتی از فصل زمستان، برنامهریزی دقیقی برای سال زراعی خود داشته باشد.
هوش مصنوعی، مغز متفکر رباتهای حمل بار ایرانی
در ادامه این نشست، محمدرضا شیخبهایی، رئیس هیئت مدیره شرکت «توسعه فناور پویا فراز» نیز اظهار کرد: بسیاری از کسبوکارها به دلیل نداشتن شناخت دقیق از رفتار و سبک زندگی مخاطبان در فضای آنلاین در فروش و صادرات ناکام میمانند.
وی با اشاره به سامانه «تحلیل رفتار مخاطب» گفت: این سامانه بدون نیاز به API یا وبسرویس، رفتار کاربران در وبسایتها و بهزودی شبکههای اجتماعی را ردیابی و تحلیل میکند. ما در ایران عادت نداریم دادهمحور فکر کنیم و بیشتر با حدس و گمان تصمیم میگیریم. همین مسئله میتواند منجر به تصمیمگیری غلط یا غیربهینه شود.
این فناور تأکید کرد: سامانه یاد شده با الگوریتمهای دادهکاوی و هوش مصنوعی، مخاطبان را خوشهبندی و الگوهای واقعی رفتارشان را استخراج میکند تا بیزینسها بتوانند هدفمند تولید محتوا، طراحی محصول و فروش انجام دهند.
تعداد بازدید : ۱۲۶ تاریخ: 1404/02/31
پربازدیدترینها
درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.